onsdag 12 november 2014

En punkt eller flera

Barnen på flyktinglägret i Jordanien spelar Hamlet
Barnen på flyktinglägret i Jordanien spelar Hamlet för flyktingar
Barnen på flyktinglägret i Jordanien får inte längre spela Hamlet
Barnen på flyktinglägret i Jordanien får lämna lägret för att spela Hamlet någon annanstans
Barnen på flyktinglägret i Jordanien får inte längre spela Hamlet
De måste återvända
De är bara flyktingar
De får inte fly
De är bara flyktingar
De är inga barn
Barn som inte får leka är inga barn
Barn som sett döden är inga barn
De får inte längre fly

Det är världens tredje största flyktingläger
En gång flykting alltid på flykt

Jag vill skaffa körkort för att bara kunna köra iväg
Jag vill skaffa körkort för att kunna fly
Ett körkort, tack,
15 000 kronor
För att kunna fly
Jag vill skaffa körkort för att kunna sticka iväg när det blir tråkigt
Jag vill skaffa körkort men det är så tråkigt
Att köra, att fly
För 15 000 kronor
Jag vill skaffa körkort för att köra från ett hem till ett annat hem
För att kunna fly till ett flyktingläger se hur det känns att verkligen fly och sluta vilja fly

Jag vill inte fly jag vill bara sova
Barnen på flyktinglägret i Jordanien har svårt att sova
Mammorna på flyktinglägret i Jordanien får inte sova

Hur gör man när man sover
Hur gör man för att sluta fly

Jag vill inte sova jag vill bara fly
Jag vill fly sovandes, i drömmen flyr jag
I drömmen sover jag
Och där i drömmen är jag fri

Jag vill inte fly jag vill bara vara fri
Barnen på flyktinglägret i Jordanien kommer aldrig vara fria

Vi vill inte fly vi vill bara sova

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar